Taxana – aizovaný chat Finančnej správy

  

Finančná správa spúšťa od štvrtka, 27.09.2018 novú formu komunikácie. Daňovníci, ktorí budú potrebovať poradiť, už nebudú musieť volať iba na Call centrum, využiť budú môcť aj aizovaný chat – Taxana. Podľa Finančnej správy je cieľom chatu s botom (robotom) odpovedať na bežné a často opakujúce sa otázky a tak odľahčiť Call centrum, aby mali pracovníci viac času riešiť individuálne prípady daňovníkov.

Na základe dopytu užívateľa pre Finančnú správu to bude fungovať nasledovne:

„Súčasný chatbot finančnej správy slúži aj na zbieranie dopytov od užívateľov, čím vytvára podklady pre strojové učenie sa pomocou umelej inteligencie. Cieľom finančnej správy je na základe zozbieraného množstva dopytov vytvoriť chatbot s použitím umelej inteligencie. Na prípravu takejto komplexnej databázy je nevyhnutných aspoň 30 000 individuálnych dopytov tak, aby chatbot poznal všetky možné varianty otázok občanov. Preto veríme, že bude využívaný a budeme ho tak môcť rozšíriť aj na ďalšie colné a daňové témy. V prvej fáze bude radiť v daňovej oblasti vo vybraných jednoduchších odborných témach, konkrétne v oblasti dane z pridanej hodnoty, závislej činnosti, príjmu fyzických osôb, príjmu právnických osôb, elektronickej komunikácie s finančnou správou a v oblasti elektronických registračných pokladníc.“

Môj dojem po cca polhodine skúšania? Do budúcna, vďaka umelej inteligencií, môžu byť chatovacie boty prospešné a v určitých oblastiach dopomáhať, alebo úplne nahradiť človeka. Dnešná doba však v slovenskom štátnom IT nie je natoľko rozvinutá a pokročilá na to, aby niečo takéto prevádzkovala. Navyše, po nejakej pol hodine, čo som aplikáciu skúšal sa vyskytli hneď dva veľké nedostatky a to:

  • ponuka odpovedí na úplne inú tému/okruh ako na ktorú som sa pýtal,
  • poskytnutie informácie, ktorá má však len všeobecný charakter a nie je v nej to, čo som sa chcel dozvedieť.

Obdobné situácie už písali aj užívatelia na Facebookovej stránke Finančnej správy. Taxanu tak nemožno brať ako chatovacieho bota, ale skôr intuitívne vyhľadávanie v databáze Finančnej správy. Zatiaľ ide z mojej strany skôr o sklamanie ako prínos. Čas ukáže…

(Pôvodný článok 27.09.2018 | Aktualizované 27.09.2018, 12:33)

[nahlás chybu v článku]